Regulamin Marina Dental Clinic

§ 1

Postanowienia ogólne

  1. Podmiot Leczniczy: MARINA DENTAL CLINIC SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, ul. Arkadiusza Rybickiego 4 lok. U3, 81-340 Gdynia, dalej także jako „Podmiot Leczniczy”.

  2. Podmiot Leczniczy wpisany jest do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, prowadzonego przez Wojewodę Pomorskiego pod numerem księgi 000000273465, data wpisu 2024-02-23,

  3. Na terenie całego Podmiotu Leczniczego obowiązuje zakaz palenia wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, korzystania z urządzeń wykorzystujących technologię podgrzewania tytoniu/innego suszu, spożywania alkoholu lub zażywania środków odurzających.

§ 2

Zakres przedmiotowy regulaminu

  1. Regulamin MARINA DENTAL CLINIC SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ określa:

  2. firmę albo nazwę Podmiotu Leczniczego,

  3. strukturę organizacyjną Podmiotu Leczniczego,

  4. miejsce i czas udzielania świadczeń zdrowotnych,

  5. cele i zadania Podmiotu Leczniczego,

  6. rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,

  7. proces udzielania świadczeń zdrowotnych,

  8. organizację i zadania poszczególnych Jednostek Organizacyjnych oraz Komórek Organizacyjnych Zakładu Leczniczego,

  9. kwestie współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą,

  10. kwestie związane z udostępnieniem dokumentacji medycznej, w tym określenie wysokości i zasad poboru opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej,

  11. zasady ponoszenia opłat za udzielane świadczenia zdrowotne,

  12. sposób funkcjonowania monitoringu w Podmiocie Leczniczym,

  13. prawa i obowiązki pacjenta,

  14. obowiązki personelu Podmiotu Leczniczego,

  15. sposób kierowania Podmiotem Leczniczym,

  16. Szczegółowe regulacje dotyczące zagadnień wymienionych w ust. 1 lit b) – n) powyżej, zawarte zostały w kolejnych paragrafach niniejszego Regulaminu.

 

§ 3

Podstawa prawna funkcjonowania Podmiotu Leczniczego

  1. Podmiot Leczniczy funkcjonuje na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązujących, regulujących sposób funkcjonowania Podmiotów Leczniczych, warunki udzielania świadczeń zdrowotnych, prawa i obowiązki pacjenta oraz pozostałe kwestie związane z działalnością Podmiotów Leczniczych, a to w szczególności:

  2. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 991 z późn. zm.);

  3. ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1545 z późn. zm.);

  4. ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1516 z późn. zm.);

  5. ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (Dz. U. poz. 1972);

  6. ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1173 z późn. zm.).;

  7. aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw wymienionych powyżej w lit a) – e)

  8. Podmiot Leczniczy działa także na podstawie niniejszego Regulaminu.

§ 4

Struktura organizacyjna Podmiotu Leczniczego

  1. W ramach Podmiotu Leczniczego MARINA DENTAL CLINIC SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, opisanego w §1 niniejszego Regulaminu funkcjonuje Zakład Leczniczy „MARINA DENTAL CLINIC” ul. Arkadiusza Rybickiego 4 lok. U3, 81-340 Gdynia.

  2. W ramach opisanego w ust. 1 powyżej Zakładu Leczniczego, funkcjonuje Jednostka Organizacyjna: „Marina Dental Clinic” ul. Arkadiusza Rybickiego 4 lok. U3, 81-340 Gdynia.

  3. W ramach Jednostki Organizacyjnej, opisanej w ust. 2 powyżej, funkcjonują następujące Komórki Organizacyjne:

  4. Poradnia stomatologiczna,

  5. Punkt pobrań materiałów do badań,

  6. Pracownia tomografii komputerowej,

  7. Pracownia rentgenodiagnostyki

  8. Gabinet diagnostyczno-zabiegowy,

  9. Wszystkie Komórki Organizacyjne, wymienione w ust. 3 lit. a) – e) powyżej, zlokalizowane są w siedzibie Podmiotu Leczniczego, tj. Arkadiusza Rybickiego 4 lok. U3, 81-340 Gdynia.

§ 5

Miejsce i czas udzielania świadczeń zdrowotnych

  1. Świadczenia zdrowotne udzielane są w lokalizacjach przypisanych dla właściwej Komórki Organizacyjnej, udzielającej danego świadczenia, szczegółowo opisanych w §4 niniejszego Regulaminu.

  2. Świadczenia zdrowotne udzielane są:

  3. od poniedziałku do piątku w godzinach: 9:00-20:00

  4. w soboty, w godzinach: 09:00-15:00

 

§ 6

Cele i zadania Podmiotu Leczniczego

  1. Celem Podmiotu Leczniczego jest diagnostyka, profilaktyka oraz leczenie pacjentów, a także działania na rzecz ochrony zdrowia, poprzez realizację zadań w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych w dziedzinie stomatologii, w ramach prowadzonej działalności leczniczej.

  2. Do zadań Podmiotu Leczniczego należy:

  3. Udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie:

– chirurgii stomatologicznej,

– ortodoncji,

– periodontologii,

– protetyki stomatologicznej,

– stomatologii dziecięcej,

– stomatologii zachowawczej z endodoncją,

– diagnostyki laboratoryjnej,

– radiologii i diagnostyki obrazowej w zakresie stomatologii (zdjęcia RTG zębów),

  1. Diagnostyka, konsultacje i leczenie w zakresie opisanym w ust. 2 lit. a) powyżej,

  2. Działania w zakresie profilaktyki, higienizacji i promocji zdrowia,

  3. Podmiot Leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych poprzez wykwalifikowany personel medyczny posiadający wymagane przepisami prawa wykształcenie oraz kwalifikacje.

  4. Podczas wykonywania zabiegów, Lekarzowi Dentyście może asystować Asystentka Stomatologiczna.

§ 7

Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych

  1. Podmiot Leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju: Ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.

  2. Podmiot Leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie:

  3. chirurgii stomatologicznej,

  4. ortodoncji,

  5. periodontologii,

  6. protetyki stomatologicznej,

  7. stomatologii dziecięcej,

  8. stomatologii zachowawczej z endodoncją,

  9. diagnostyki laboratoryjnej,

  10. radiologii i diagnostyki obrazowej w zakresie stomatologii (zdjęcia RTG zębów),

  11. Podmiot Leczniczy udziela także świadczeń z zakresu profilaktyki zdrowia zębów oraz jamy ustnej, a także higienizacji.

§ 8

Proces udzielania świadczeń zdrowotnych

  1. Warunkiem skorzystania ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Podmiot Leczniczy (właściwą Komórkę Organizacyjną, zgodnie z jej profilem medycznym) jest uprzednie zarejestrowanie się pacjenta na konkretny termin wizyty.

  2. Rejestracja pacjentów odbywa się (według wyboru pacjenta):

  3. telefonicznie, pod numerem: +48 880 600 606

  4. poprzez pocztę elektroniczną: klinika@marinadental.pl

  5. osobiście podczas wizyty w Podmiocie Leczniczym,

  6. poprzez platformę „znanylekarz.pl”

  7. W wypadku wybrania przez pacjenta metod rejestracji wymienionych w ust. 2 lit. a), b) powyżej, pacjent zobowiązany jest podać podczas rejestracji swoje dane niezbędne w celu kontaktu ze strony Podmiotu Leczniczego,

  8. Po zarejestrowaniu się Pacjenta przy wykorzystaniu jednego ze sposobów wymienionych w ust. 2 lit. a) – d) powyżej, przed wizytą Pacjent winien stawić się w Rejestracji Podmiotu Leczniczego, celem wypełnienia niezbędnych dla udzielenia świadczenia dokumentów, takich jak: ankieta i wywiad lekarski, zgoda na przetwarzanie danych osobowych, zgoda wizerunkowa, zgoda na planowany zabieg oraz inne niezbędne dla udzielenia świadczenia zdrowotnego.

  9. W wypadku pierwszej wizyty pacjenta w Podmiocie Leczniczym, w celu dopełnienia formalności opisanych w ust. 4 powyżej, pacjent winien stawić się w Rejestracji Podmiotu Leczniczego co najmniej na 15 minut przed umówioną godziną wizyty.

  10. Podczas wizyty w Rejestracji Podmiotu Leczniczego, pacjent zobowiązany jest także do okazania wyznaczonemu pracownikowi rejestracji dowodu osobistego lub innego dokumentu ze zdjęciem potwierdzającego tożsamość.

  11. Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego lekarz przeprowadza z pacjentem wywiad, a także w zależności od wyników wywiadu kieruje pacjenta na niezbędne badania diagnostyczne, informując jednocześnie o ich celu, zakresie oraz ryzykach związanych z zalecanym badaniem.

  12. Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego pacjent zobowiązany jest do wyrażenia stosownej zgody na udzielenie konkretnego świadczenia zdrowotnego.

  13. Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego, pacjent informowany jest o przewidywanym zakresie leczenia, jego przebiegu oraz celu. Pacjent informowany jest także o możliwych powikłaniach planowanego leczenia. Pacjenta informuje się także o ewentualnych zmianach w powyższym zakresie.

  14. Świadczenia zdrowotne udzielane są w Podmiocie Leczniczym według zarejestrowanych wizyt, przy rejestracji obowiązuje kolejność zgłoszeń. W sytuacjach nagłych wymagających natychmiastowego udzielenia świadczenia zdrowotnego np. związanego ze zgłaszanymi dolegliwościami bólowymi, a także w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia pacjenta, istnieje możliwość, aby (w godzinach otwarcia Podmiotu Leczniczego) za zgodą lekarza dentysty przyjąć pacjenta poza kolejnością.

  15. Gdyby przyjęcie pacjenta, o którym mowa w ust. 10 powyżej, poza kolejnością nie było możliwe, pacjentowi zostanie wskazany Podmiot lub Podmioty wykonujące działalność leczniczą.

  16. W przypadku przyjęcia pacjenta poza kolejnością, pacjent zobowiązany jest to uprzedniego dokonania rejestracji zgodnie z niniejszym Regulaminem.

  17. W razie zaistnienia takiej konieczności, termin wizyty może ulec zmianie na skutek decyzji Kierownika Podmiotu Leczniczego lub upoważnionego pracownika, np. z powodu przedłużenia się innej wizyty w danym dniu, choroby lekarza, który miał udzielić świadczenia, czy też innych zdarzeń o charakterze losowym, niezależnych od Podmiotu Leczniczego. W miarę możliwości wizyty przesuwane będą w ramach jednego dnia, a jeżeli nie będzie to możliwe, to w najbliższym odpowiadającym pacjentowi wolnym terminie. O konieczności zmiany terminu wizyty lub jej odwołania, Podmiot Leczniczy informuje pacjenta niezwłocznie.

  18. Spóźnienie się pacjenta na umówioną wizytę powyżej 20 minut powoduje anulowanie rezerwacji terminu wizyty i uprawnia Podmiot Leczniczy do odmówienia świadczenia zdrowotnego. W takim wypadku, jak również w sytuacji, gdy pacjent nie stawi się na umówioną wizytę, wpłacony zadatek (w tym także w formie opłaty rejestracyjnej) nie podlega zwrotowi.

  19. W sytuacji, gdy Pacjent spóźnia się na wizytę powyżej 20 minut, lub nie stawia się na nią, późniejsze zgłoszenie przez Pacjenta woli realizacji wizyty (nawet gdy zgłoszenie to następuje w tym samym dniu, w którym umówiona była wizyta), nie gwarantuje udzielenia świadczenia w danym dniu, z uwagi na opisaną w ust. 10 powyżej, kolejność udzielania świadczeń w Podmiocie Leczniczym. W takim wypadku rejestracja wizyty następuje zgodnie z zasadami opisanymi w niniejszym paragrafie.

  20. Pacjent uprawniony jest do rezygnacji z dalszego leczenia, jak również do wycofania zgody na leczenie, w każdym czasie, do zakończenia leczenia. W takim wypadku dotychczas uiszczone koszty leczenia oraz wpłacone zadatki nie podlegają zwrotowi.

  21. Podmiotowi Leczniczemu przysługuje prawo do odmowy udzielenia lub kontynuowania leczenia w sytuacji, gdy względy medyczne nie pozwalają na rozpoczęcie lub kontynuacje leczenia, a także w sytuacji, gdy pacjent odmawia wykonywania zaleceń lekarza, niezbędnych z punktu widzenia medycyny dla osiągnięcia celów leczenia lub uniknięcia powikłań, kwestionuje wiedzę lub umiejętności lekarza w sposób prowadzący do upadku zaufania na linii pacjent-lekarz, a także w sytuacji gdy nie przestrzega postanowień niniejszego Regulaminu. W takim wypadku dotychczas uiszczone koszty leczenia oraz wpłacone zadatki nie podlegają zwrotowi.

 

§ 9

Organizacja i zadania poszczególnych Jednostek Organizacyjnych oraz Komórek Organizacyjnych

  1. W Podmiocie Leczniczym wyodrębniony jest jeden Zakład Leczniczy, w ramach którego funkcjonuje jedna Jednostka Organizacyjna, w ramach której funkcjonuje pięć Komórek Organizacyjnych.

  2. Komórki Organizacyjne funkcjonujące w ramach Jednostki Organizacyjnej Zakładu Leczniczego, funkcjonują na zasadach pełnej współpracy zmierzającej do zapewnienia pacjentom kompleksowej opieki zdrowotnej w zakresie usług zdrowotnych świadczonych w ramach Zakładu Leczniczego.

  3. Współpraca, o której mowa w ust. 2 powyżej ma na celu także realizację zadań i celów Podmiotu Leczniczego, opisanych w § 6 niniejszego Regulaminu.

  4. Zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych w ramach poszczególnych Komórek Organizacyjnych, opisany został w § 7 niniejszego Regulaminu.

  5. Komórki Organizacyjne funkcjonujące w ramach Podmiotu Leczniczego podejmują działania mające na celu realizację zadań i celów Podmiotu Leczniczego, opisanych w § 6 niniejszego Regulaminu.

  6. W ramach funkcjonowania i wzajemnej współpracy, Komórki Organizacyjne dążą do zapewnienia należytych standardów obsługi pacjenta, z poszanowaniem praw pacjenta wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązujących a także postanowień niniejszego Regulaminu.

  7. Do zadań Komórek Organizacyjnych należy także podejmowanie działań zmierzających do budowania renomy Podmiotu Leczniczego oraz ustawicznego podnoszenia jakości świadczonych usług.

  8. W zakresie zadań Komórek Organizacyjnych leży także zapewnienie odpowiedniej eksploatacji sprzętu i aparatury medycznej znajdujących się na wyposażeniu Podmiotu Leczniczego oraz poszczególnych Komórek Organizacyjnych, a także gospodarne wykorzystywanie produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz innych produktów lub materiałów wykorzystywanych w Podmiocie Leczniczym.

  

§ 10

Współdziałanie z innymi Podmiotami Leczniczymi

  1. W celu realizacji wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz niniejszego Regulaminu zadań, Podmiot Leczniczy może współpracować z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, placówkami medycznymi, gabinetami lekarskimi, pracowniami laboratoryjnymi oraz innymi podmiotami świadczącymi usługi w zakresie ochrony zdrowia.

  2. Współpraca, o której mowa powyżej może zostać nawiązana lub wykorzystana, w szczególności w sytuacji konieczności wykonania diagnostyki lub leczenia niedostępnych w Podmiocie Leczniczym, a niezbędnych w procesie leczenia pacjenta.

  3. Podmiot leczniczy może zlecać wykonywanie usług medycznych innym podmiotom leczniczym, jeżeli takie działanie zmierzać będzie do zapewnienia prawidłowego procesu leczenia.

 

§ 11

Zasady udostępniania dokumentacji medycznej

  1. Podmiot Leczniczy prowadzi, wykorzystuje, przechowuje oraz udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie, z uwzględnieniem przepisów prawa powszechnie obowiązujących.

  2. Dokumentację medyczną pacjenta udostępnia się na wniosek: pacjenta, osoby upoważnionej przez pacjenta, właściwego organu administracji publicznej, sądu lub organów ścigania, w zakresie w jakim podmioty te upoważnione są do wglądu lub uzyskiwania odpisów, wyciągów, kopii lub wydruków, na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego, wyłącznie na podstawie stosownej decyzji administracyjnej, wyroku sądu lub postanowienia wydanego przez uprawniony organ.

  3. Dokumentacja medyczna może być udostępniona:

  4. do wglądu w siedzibie Podmiotu Leczniczego

  5. poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kserokopii lub wydruku,

  6. w wersji elektronicznej, na nośniku danych (płyta CD)

  7. za pomocą poczty elektronicznej, w formie skompresowanego folderu, zabezpieczonego hasłem, którym jest nr PESEL pacjenta, a w wypadku pacjentów nieposiadających nr PESEL: data urodzin pacjenta zapisana w formacie: ddmmrrrr.

  8. Dokumentację medyczną udostępnia się pacjentowi za pierwszym razem nieodpłatnie.

  9. Kolejne udostępnienie pacjentowi dokumentacji medycznej w sposób wymieniony w ust. 3 lit. b,c), podlega opłacie w wysokości:

  10. 0,002 za każdą stronę wyciągu lub odpisu,

  11. 0,00007 za każdą stronę kopii lub wydruku,

  12. 0,0004 za udostępnienie dokumentacji w wersji elektronicznej (płyta CD)

  13. Podstawą do określenia wysokości opłat, o których mowa w ust. 5 powyżej jest wysokość przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ogłoszenie.

  14. Zdjęcia rentgenowskie wykonane na kliszy, przechowywane przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych, są udostępniane za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu.

§ 12

Zasady ponoszenia opłat za udzielane świadczenia zdrowotne

  1. Świadczenia zdrowotne udzielane są w Podmiocie Leczniczym na zasadzie pełnej odpłatności przez pacjenta. Podmiot Leczniczy nie ma podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

  2. Cennik świadczonych usług, dostępny jest w siedzibie Podmiotu Leczniczego oraz na stronie internetowej marinadental.pl

  3. Ostateczna cena udzielanych świadczeń, zależna jest od finalnego zakresu przedmiotowych świadczeń ustalanego przez lekarza dentystę z pacjentem. Może być ona wyższa niż pierwotnie zakładano.

  4. Płatność za usługi może następować w formie: gotówkowej, kartą płatniczą, BLIK-iem, przelewem bankowym, w formie ratalnej – po wcześniejszym ustaleniu warunków oraz wyborze dostępnego systemu ratalnego.

  5. Płatność za usługi następuje po zakończonej wizycie, z zastrzeżeniem opłat rezerwacyjnych oraz zadatków, których zasady uiszczania opisane zostały poniżej.

  6. W wypadku pierwszej wizyty pacjenta w Podmiocie Leczniczym, wymagana jest opłata rezerwacyjna (zadatek), w wysokości zależnej od: przewidywanego czasu wizyty, ilości planowanych wizyt w ramach leczenia, personelu zaangażowanego podczas umawianej wizyty oraz jej zakresu.

  7. Kwota zadatku uwzględniająca powyższe, będzie podawana Pacjentowi przed zarezerwowaniem wizyty, po uwzględnieniu powyższych czynników. Kwota wpłaconego zadatku rozliczana będzie podczas rozliczenia ostatniej wizyty Pacjenta w ramach umówionego leczenia.

  8. W wypadku leczenia chirurgicznego i implantologicznego, wymagane jest uiszczenie zadatku w wysokości 50% ustalonych kosztów leczenia, pozostała kwota płatna jest w dniu zabiegu, przed jego wykonaniem.

  9. W wypadku leczenia protetycznego wymagane jest uiszczenie zadatku w wysokości 30% ustalonych kosztów leczenia w dniu umówienia wizyty, 50% w dniu pierwszej wizyty, pozostałą część w dniu osadzenia pracy protetycznej, przed zabiegiem.

  10. W wypadku leczenia ortodontycznego wymagane jest uiszczenie zadatku w wysokości 2.000,00 złotych, płatne przy rezerwacji wizyty, na której odbędzie się założenie aparatu lub oddanie nakładek.

  11. W razie konieczności odwołania zaplanowanej wizyty, Pacjent uprawniony jest do bezkosztowego odwołania wizyty, co najmniej na 48 godzin przed jej terminem. W wypadku wizyt zaplanowanych na poniedziałek lub przypadających po dniu wolnym od pracy, pacjent zobowiązany jest do odwołania wizyty najpóźniej na pół godziny przed zamknięciem Podmiotu Leczniczego w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dzień lub dni wolne od pracy.

  12. Późniejsze odwołanie wizyty jak również spóźnienie się Pacjenta ponad 20 minut na umówioną wizytę lub niestawienie się Pacjenta, powoduje zaliczenie opłaty rezerwacyjnej na poczet kosztów utrzymywania gabinetu i personelu w gotowości do świadczenia usług. W razie braku opłaty rezerwacyjnej, pacjent zobowiązany jest w takiej sytuacji do uiszczenia opłaty za utrzymywanie gabinetu i personelu w gotowości do świadczenia usług, w wysokości 150,00 złotych.

§ 13

Monitoring

  1. W Podmiocie Leczniczym zainstalowany jest monitoring (wizyjny), obejmujący pomieszczenia i miejsca ogólnodostępne, oraz pomieszczenia w których udzielane są świadczenia zdrowotne.

  2. Celem stosowania monitoringu (wizyjnego) jest zapewnienie bezpieczeństwa osób przebywających w Podmiocie Leczniczym: personelu, pacjentów lub ich przedstawicieli prawnych, osób postronnych, jak również zabezpieczenie mienia znajdującego się w Podmiocie Leczniczym przed jego kradzieżą lub zniszczeniem.

  3. Monitoring w Podmiocie Leczniczym stosowany jest z uwzględnieniem poszanowania intymności i godności pacjenta, w tym przekazywaniem obrazu z monitoringu w sposób uniemożliwiający ukazywanie intymnych czynności fizjologicznych pacjenta.

  4. Nagrania obrazu uzyskane w wyniku monitoringu zawierające dane osobowe, podmiot wykonujący działalność leczniczą przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane, i przechowuje przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące od dnia nagrania. Przedmiotowe nagrania nie będą udostępniane osobom trzecim, jak również upubliczniane w żaden sposób. Ich przetwarzanie i przechowywanie będzie następowało z zachowaniem procedur bezpieczeństwa, zapewniających bezpieczeństwo utrwalonych w ten sposób danych osobowych.

  5. Okres przechowywania nagrań monitoringu, określony w ust. 4 powyżej nie dotyczy sytuacji, w której Podmiot Leczniczy został obowiązany do dłuższego przechowywania nagrań przez sąd, organ administracji publicznej lub organy ścigania, a przedmiotowe żądanie znajduje oparcie w przepisach prawa powszechnie obowiązujących.

 

§ 14

Prawa i obowiązki pacjenta

  1. Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń́ zdrowotnych udzielanych w ramach działalności prowadzonej przez Podmiot Leczniczy przysługują̨ prawa przewidziane przepisami ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzecznik Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1545 z późn. zm).

  2. W szczególności pacjent ma prawo do:

  3. świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,

  4. w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,

  5. natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia, przedmiotowe uprawnienie nie wyłącza jednak obowiązku zapłaty przez pacjenta za udzielone świadczenie,

  6. świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym. Przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych,

  7. informacji o swoim stanie zdrowia,

  8. informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych,

  9. zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego,

  10. wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu informacji o swoim stanie zdrowia,

  11. poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych.

  • Pacjent ma także prawo do uzyskiwania dokumentacji medycznej, na zasadach określonych w § 11 niniejszego Regulaminu.

  • Pacjent nie ma prawa do rejestrowania wizerunku lub głosu personelu Podmiotu Leczniczego oraz innych pacjentów.

  • W razie naruszenia praw pacjenta w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Podmiot Leczniczy, pacjentowi przysługuje prawo do złożenia skargi do Kierownika Podmiotu Leczniczego.

  • Skargę pacjent może złożyć w formie ustnej lub pisemnie. W wypadku skarg złożonych na piśmie Kierownik Podmiotu Leczniczego udziela odpowiedzi w terminie 10 dni.

  • Do obowiązków pacjenta należy:

  1. przestrzeganie niniejszego regulaminu,

  2. zachowywanie higieny osobistej,

  3. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz ppoż,

  4. stosowanie się do zaleceń lekarza oraz personelu Podmiotu Leczniczego,

  

§ 15

Obowiązki personelu Podmiotu Leczniczego

  1. Wszystkie osoby zatrudnione w Podmiocie Leczniczym, niezależnie od formy zatrudnienia oraz zajmowanego stanowiska (dalej także jako: „Personel”), zobowiązane są do przestrzegania niniejszego Regulaminu.

  2. Personel zobowiązany jest do noszenia stroju służbowego oraz identyfikatora. Identyfikator powinien być umieszczony w widocznym miejscu przez cały czas wykonywania pracy.

  3. Podczas wykonywania obowiązków Personel zobowiązany jest do zachowania najwyższej staranności wymaganej dla wykonywanego zawodu/pełnionej funkcji, z uwzględnieniem przepisów prawa powszechnie obowiązujących.

  4. W kontaktach z pacjentem, niezależnie od ich formy, Personel zobowiązany jest do zachowania kultury osobistej oraz szacunku wobec pacjenta. Personel zobowiązany jest także do dbałości o wizerunek Podmiotu Leczniczego.

  5. W zakresie uzyskanego dostępu do dokumentacji medycznej pacjenta lub jego danych osobowych, Personel zobowiązany jest do postępowania z ww. danymi z zachowaniem procedur obowiązujących w Podmiocie Leczniczym, w każdym razie w sposób zabezpieczający ww. dane przed ich udostępnieniem osobom nieuprawnionym lub ich upublicznieniem.

  6. W zakresie wynikającym z przepisów odrębnych, Personel zobowiązany jest także do zachowania tajemnicy lekarskiej.

 

§ 16

Sposób kierowania Podmiotem Leczniczym

  1. Podmiotem Leczniczym kieruje Kierownik Podmiotu Leczniczego (dalej także jako: „Kierownik” lub „KPL”).

  2. Kierownik zarządza Podmiotem Leczniczym oraz działającymi w jego strukturze Jednostką Organizacyjną oraz Komórkami Organizacyjnymi, w tym zakresie wydaje zarządzenia.

  3. W okresach nieobecności Kierownika jego obowiązki pełni wyznaczona przez niego osoba.

  4. Zakres obowiązków Kierownika Podmiotu Leczniczego:

  5. Organizacja pracy Personelu w tym realizacja zadań z zakresu HR,

  6. Nadzór nad sposobem wykonywania obowiązków przez Personel, w tym nadzór nad prawidłowością udzielanych świadczeń zdrowotnych,

  7. Podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia efektywności Personelu oraz poprawy jakości świadczonych usług,

  8. Kontrola sposobu prowadzenia dokumentacji medycznej pacjentów oraz należytego jej zabezpieczenia,

  9. Nadzór nad przestrzeganiem przez Personel:

– postanowień niniejszego Regulaminu,

-przepisów prawa dotyczących funkcjonowania Podmiotu Leczniczego oraz udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym dotyczących praw pacjenta,

– zasad BHP oraz przepisów ppoż,

  1. Rozpatrywanie skarg pacjentów i personelu,

  2. Obowiązki Kierownika pełni Edyta Woźniak, tel. kontaktowy: +48 880 600 606

 

§ 17

Postanowienia końcowe

  1. Regulamin ustala Kierownik Podmiotu Leczniczego.

  2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie mają przepisy aktów prawnych wymienionych w § 3 ust. 1 niniejszego Regulaminu.

  3. Pacjenci oraz Personel mają prawo do zapoznania się z treścią niniejszego Regulaminu, w tym celu jest on stale dostępny na recepcji Podmiotu Leczniczego oraz na stronie internetowej Podmiotu Leczniczego marinadental.pl

  4. Regulamin wchodzi w życie w dniu 31.03.2024 r.